İnsan, doğduğu andan itibaren hayatta kalmaya programlanmış bir varlıktır. İnsanoğlu değişen durumlardan daha az zarar görmek ya da yeniliği kabullenmek adına sürekli geliştirdiği bir savunma mekanizması vardır; kriz yönetimi. Kriz yönetimi yaparken yaşadığı en büyük evrim adapte olmaktır.
Gündelik hayatta bir olayı anlatmak için en çok kullandığımız sözcüklerden biridir kriz. Ekonomik kriz, küresel kriz, bazen sevgili krizi ya da kriz yönetimi. Kriz, memnun olunmayan ya da beklenilmedik anlık olumsuz durumları temsil eder.
İş hayatının olağan akışının içerisindeyken “Piyasalar da büyük bir düşüş yaşandı!” ya da “Satışlar hızla düşmeye başladı.” gibi yükselen seslerle aniden bir kriz içerisinde kendinizi bulabilirsiniz. İşte o zaman akıllarda tek bir soru vardır. Biz bu duruma nasıl geldik? Bir firmanın en büyük stratejisi kriz yönetimi yapabilmektir. Olası riskleri önceden tahmin edip kendini kritik durumlara hazırlamalıdır. Bir firmayı var yapan paydaşları ve müşterileridir. Bunun için kriz yönetimi içerisinde paydaşlarının ve müşterilerinin de zarar görebileceği durumlara öngörü oluşturup zararı en aza indirmeli ya da kapatmalıdır.
Her organizasyonun kendi için belirlediği Swot analizi kriz anlarının en büyük destekçidir. Swot analizi sayesinde oluşabilecek tehditlere daha dayanıklı hale gelebilir. Aynı zamanda kriz anlarını nasıl fırsata çevirebileceğini saptayarak güçlü kalabilir. Kriz anları piyasadaki ekonomik dalgalanmalarla olabileceği gibi bazen ülkenin siyasal konumu ya da sosyal medyanın gücüyle de yaşanabilir. Bir fenomenin sosyal medya da paylaştığı olumsuz bir durum firmanın satışlarını yerle bir etmeye yetebilir ya da ünlü bir İtalyan firmasının İtalya’nın diğer ülkelerle yaşadığı siyasal bir durum karşısında markanın satış gücü azalabilir.
KFC gibi bir dünya markasının 2018 yılında Birleşik Krallık da tavuk tükendiği için büyük bir kriz yaşadığını biliyor muydunuz? Bu olay sosyal medya da büyük bir yankı bulunca esprili bir şekilde duruma açıklama getiren şirket adını FCK olarak değiştirerek bir gönderi paylaştı açıklama da ise Tavuksuz bir restoran olamaz dedi. Birçok kişinin bu esprili yaklaşım hoşuna gitmiş ve samimi bulmuştur. Bu krizi çok iyi yöneten firmalara güzel bir örnek olmuştur. Krizi fırsata çevirmek için müşteriyi elinde tutmayı başarmıştır. Bu da bize hiçbir başarının tesadüf olmadığını gösterir.
Her kriz başarılı mı atlatıldı tabi ki hayır. Seattle TV diyet pepsinin içerisinde şırınga bulunduğunu ilan etti. Ardında birkaç aynı şikâyet daha geldi ve FDA tüketicilere diyet Pepsileri bardağa koyarak tüketmeleri için uyarılarda bulundu. Pepsi üretimlerinde böyle bir durumun olmasının imkansızlığını vurgulayıp karalama kampanyası olduğunu kamuoyuna kabul ettirmeye çalıştı. Kriz yönetimi ekibiyle bu durumun imkansızlığını kanıtlamaya çalışsa da halk Pepsinin sorumlu olduğunu düşündü ve bu kriz durumu 500 bin dolara mal oldu bunun yanında satışlarında 25 milyon dolar kaybı oldu.
Kriz yönetimi sonucunda önemli olan kendini ve şirketini olası senaryolara hazırlayıp başka suçlular aramamaktır. Bu işin üstesinde gelemeyeceğiz gibi karamsar düşünceler yerine güçlü yönlerinizi öne çıkarın. Her şey alt üst oldu, kontrol bizden çıktı diye düşünme. Şemsi Tebriz’inde dediği gibi “Nereden biliyorsun hayatın altının üstünden daha iyi olmayacağını? “ bu yüzden çaba gösterin ve akıllı fırsatları düşünün.
Career Hunter İnsan Kaynakları
Psk. Lale ÖZDAMAR