MAVİ PELERİNLİ KAHRAMANLAR
Başarılı bir firma düşünün. Hayranlıkla evinize aldığınız, bir sanatçının tablo gibi işlediği mobilyaları ya da hayranlıkla bayıla bayıla giydiğiniz o kırmızı pabuçları veya en önemli günlerin unutulmaz anı kokan kıyafetleri… Kim bize bu unutamadığımız zamanları armağan eden perde arkası kahramanlar hiç aklınıza geldi mi ?
Başarı hiçbir zaman tesadüf olmamıştır. Hep bir emek, alın teriyle işlenen zorlu basamaklardan ibarettir. Her güçlü firmanın perde arkası kahramanları vardır. Bu kişiler alır o firmayı zirveye çıkarır. İşte mavi yakanın hikayesi budur. Kimi zaman firmanın en güçlüleri kimi zaman en üretkenleri kimi zamanda en yaratıcı sanatçıları olmuşlardır. Bir bilimkurgu filmi düşünün efektleri bize çekici gelmiyorsa hikayesinin bir önemi kalmaz. İşte mavi yaka bizim firmalarımızın baş rolüdür.
Mavi yaka seçimi her firma için çok önemli bir stratejidir. Bir firmanın hizmetini müşterisine ulaştırması mutfaktan başlar. Çünkü sizin hayallerinizi kusursuzlaştırmak hayata geçirmek onların tecrübesine, bilgisine dayanır. Rekabetçi bir dünya da herkesin en iyi olanı kapması için çabaladığı ortam içerisinde biz mavi yakalı kahramanları çalıştığı firmalarda evinde gibi hissettirmeliyiz. Neden mi ? İş hayatı bir market gibidir aslında. Sizi hangisi tatmin ediyorsa ona gidersiniz. Her bütçeye uygun bir iş ya da her tecrübeye uygun bir pozisyon vardır. Burada önemli olan bağlılığı sağlayıp çeşitliliği ortadan kaldırmak yani hep aynı markete gelmesini sağlamaktır.
İletişim, ah bu güzel kelime! İşveren çalışanıyla her daim diyalog halinde olmalıdır. Firmanın stratejilerini, beklentilerini çalışanına geçirmelidir. Çalışanına geçirebilsin ki çalışan işini sahiplensin. İşte her şey burada başlıyor. İnsanoğlu bağlılık kurduğu bir olayı, olguyu bırakması her zaman mümkün olmuyor. Peki, işimizi iyi yaptık hani ödülümüz ? Mavi yakada en önemli ipucu takdir görmektir. Bir ustabaşı, çırağına “Aferin sana çok iyi bir iş çıkardın!” dediğinde dört elle sarılır işine. Hatta müşterilerden aldığı geri dönüşleri paylaşmalı ki işinin herkes tarafından takdir edildiğini görmeli. Bugün teknik liseden ya da yüksek okuldan mezun birini düşünün, yolun daha çok başında. Yıllarca teknik eğitim almış ama pratiği yok. Bu kişiler firmaların kaybedilmeyecek değerleridir. Bir firma çalışanlarına hem yeni tecrübeler sunmalı hem de kendini geliştirme fırsatı sunmalı ki çalışan orada bir şeyler öğrenebildiğini monoton bir iş yapmadığını hissetmeli. Verilen bu eğitimler her zaman uygulamalı olmalı ki hem gözlemleme hem uygulama öğrenmeyi kolaylaştıracaktır. Mavi yakalı kahramanlar teknolojinin gelişmesinden önce ağır şartlar altında iş hayatında yer almaktaydılar. Yeri gelir bir Herkül olup en ağır işleri yaparlardı yer gelir bir tam gün çalışırlardı. Ama şimdi yeni bir dönemdeyiz. Uzun saatler çalışanını çalıştırıp ya da resmi tatillerde çalıştırıp ücretini vermeme ya da uzun saatler çalışma zorunluluğunu ortadan kaldırmalı.
İşverenler, başarıları mavi yakalı kahramanlarımız ile her zaman kutlamalı. Onları değerli hissettirmeli çünkü en büyük başarı onların. Bir üretim hedefini tutturunca ödül törenleri hazırlamalı, doğum günlerinde küçük bir hediye ya da tebrik kartı ya da aileleriyle geçirebilecekleri bir film gecesi onları mutlu etmeye yetecektir. Çocuklarının eğitimi için bir yardım hem çalışanı hem ailesi için unutulmaz bir hediye olacaktır. Tüm bunlar sizlerin işe alım süreçlerinde boy boy iş ilanı vermenizi ve yeni personeller aramanızı bile sonlandıracaktır. Çünkü en etkili reklamı size mavi yakalı kahramanlar çevresiyle paylaşarak yapacaklardır ve siz tercih edilir olacaksınız.
Lider bir firmaysanız perde arkasında başarılı mavi yakalı pelerinli kahramanlarınız var demektir.
Career Hunter İnsan Kaynakları
Psk. Lale Özdamar